На шляху до ЄС у липні цього року в Україні прийнято Закон “Про інтегроване запобігання та контроль промислового забруднення”. Він імплементує глави 1, 2 та 7 Директиви 2010/75/ЄС і створює базис для отримання промисловими підприємствами інтегрованого довкіллєвого дозволу на кожну свою установку.
Вже 8 серпня 2025 року Закон набирає чинності. Тож якою буде процедура видачі інтегрованого довкіллєвого дозволу (ІДД)?
⏺Першочергово, підприємство має визначити установку та чи підпадає вона під перелік видів діяльності, на які згідно із Законом необхідно отримати інтегрований довкіллєвий дозвіл.
⏺Другий крок після цього - подання до Міндовкілля, як дозвільного органу, заяви про отримання інтегрованого дозволу та всіх необхідних документів.
Щоб якісно підготувати усі необхідні документи та уникнути помилок, Міндовкілля, як дозвільний орган, надаватиме операторам установок консультації.
⏺У строк до 30 робочих днів Міндовкілля проводитиме попередній розгляд заяви оператора. За необхідності - надаватиме додаткові роз'яснення. За результатами розгляду, Міністерство прийматиме рішення про прийнятність заяви або необхідність усунення недоліків (у разі виявлення недоліків оператор матиме 30 робочих днів на їх усунення і повторне подання заяви).
⏺У разі ж прийнятності заяви, оператор має опублікувати оголошення про початок громадського обговорення.
⏺Всі подані оператором документи оприлюднюватимуться у Реєстрі інтегрованих довкіллєвих дозволів. А на наступний день після цього розпочинатиметься громадське обговорення, яке триватиме 30 робочих днів. Протягом цього строку громадськість матиме право подавати будь-які зауваження і пропозиції в письмовій формі або усно під час громадських слухань. Саме у цей час паралельно державними екологічними інспекторами проводитиметься перевірка і обстеження установки та промислового майданчика. За необхідності розпочинатимуться і транскордонні консультації.
⏺ Після завершення громадського обговорення упродовж п’яти робочих днів Держекоінспекція та інші компетентні органи (Держводагентство, ДСНС, МОЗ, Держенергоефективність, ОДА/ВЦА) мають надати свої висновки. Інші органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування також можуть подати власні пропозиції та зауваження до заяви оператора.
⏺ Завершальний етап - видача ІДД або прийняття рішення про відмову в його видачі. На цей етап Законом відведено 30 робочих днів. В межах цього строку для розгляду проєкту ІДД може скликатися узгоджувальна нарада за участі представників Міндовкілля, оператора установки, компетентних органів, органів місцевого самоврядування та громадськості.
✅ Інформація про прийняте рішення про видачу або відмову у видачі ІДД буде публічною - її оприлюднюватиме як Міндовкілля, так і оператор установки. Якщо ІДД отримано, установка може бути введена в експлуатацію.
✅ Інтегрований довкіллєвий дозвіл видаватиметься на необмежений строк дії.
У підсумку така процедура сприятиме зменшенню промислових викидів, а отже зниженню рівня забруднення довкілля. Адже кожне підприємство, яке буде отримувати інтегрований дозвіл, має працювати відповідно до європейських найкращих доступних технологій та методів управління. Така процедура вже показала свою ефективність у ЄС. І цим шляхом крок за кроком рухається Україна.